Szkoła Podstawowa nr 34
w Białymstoku im. gen. Józefa Zachariasza Bema
Dzwonki
Lekcja 1 8.00-8.45
Lekcja 2 8.55-9.40
Lekcja 3 9.50-10.35
Lekcja 4 10.45-11.30
Lekcja 5 11.50-12.35
Lekcja 6 12.55-13.40
Lekcja 7 13.45-14.30
Lekcja 8 14.35-15.20
Lekcja 9 15.25-16.10
Pedagog, Psycholog, Logopeda
- 26 wrzesień 2011
- Odsłony: 11523
Pedagog szkolny Mariusz Danieluk p.211
pn. | 8.30 | -12.30 |
wt | 10.30 | -15.30 |
śr. | 8.30 | -12.30 |
czw. | 9.45 | -14.45 |
pt. | 9.35 | -13.30 |
Uchwała Rady Miasta Białystok w sprawie terenu działania Poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych przez miasto Białystok - otwórz
Do zadań pedagoga szkolnego należy:
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczychstanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
- Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pedagog szkolny, to ktoś kto nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa. Pedagog to osoba, która wysłucha, zrozumie, doradzi, podpowie i:
- wytłumaczy jak skutecznie radzić sobie ze stresem;
- podpowie, jaką wybrać w życiu drogę;
- przestrzeże przed tym, co niebezpieczne;
- nauczy myśleć twórczo;
- odpowie na pytania „jak się motywować do pracy, nauki?” oraz „jak dobrze gospodarować czasem?”;
- wytłumaczy, co znaczy być asertywnym.
Drogi Uczniu, czekam na Ciebie, gdy:
- czujesz, że jesteś samotny i nikt Cię nie rozumie;
- masz problemy rodzinne;
- jesteś w trudnej sytuacji materialnej;
- masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać;
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem, kolegami;
- chciałbyś pomóc innym i nie wiesz, w jaki sposób to zrobić;
- masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
- chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić!
Możesz też do mnie napisać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.
Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
- niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka;
- chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach;
- potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania;
- masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić;
- szukasz pomocy.
Psycholog szkolny mgr Renata Kostecka p.207a
Konsultacje dla rodziców: wtorek 15.30-16.30
SPECYFIKA PRACY PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
Naczelną wartością dla psychologa szkolnego jest dobro dziecka.
Rola psychologa w środowisku szkolnym.
Głównym adresatem wszelkich działań psychologa w szkole jest uczeń. Najważniejszym zadaniem jest rozpoznanie potencjalnych możliwości uczniów oraz ich sytuacji wychowawczej. Takie rozpoznanie poprzedza wszelkie działania:
-profilaktyczne,
-mediacyjne
-interwencyjne wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
Praca na stanowisku psychologa szkolnego polega na zbieraniu informacji na temat klientów (uczniów, rodziców, nauczycieli), problemów czy zjawisk. Odbywa się to podczas badań psychologicznych, które przyjmują formę: ankiety, rozmowy, obserwacji, testu, kwestionariusza, rysunku itp. Obok informacji zaczerpniętych z takich badań,psycholog wykorzystuje informacje pochodzące z innych źródeł:
uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników obsługi szkoły, rodziców, własnych obserwacji jak również doświadczeń oraz odczuć.
Celem pracy z grupą, przybierającą najczęściej formę zajęć psychoedukacyjnych, bardzo często jest rozwiązanie konkretnego problemu, konfliktu, często mediacja. W takim przypadku chodzi nie tylko o jednorazowe rozwiązanie problemu, ale przede wszystkim otwarcie komunikacji, wyposażenie
w umiejętność rozwiązywania konfliktów, uwolnienie z negatywnych emocji. Jest to jeden ze sposobów integrowania grupy, która zaczyna darzyć siebie większym zaufaniem, zna swoje możliwości i ograniczenia.
Rozmowa psychologiczna to jedna z metod pracy psychologa i jest podstawowym narzędziem pozwalającym zebrać tzw. wywiad, ale także utrzymać relacje w dalszej pracy z klientem. Na samym początku ma miejsce nawiązanie kontaktu , ustalenie problemu i możliwości poradzenia sobie z nim. Weryfikowane są również takie kwestie, jak ta, czy osoba psychologa jest odpowiednia dla klienta w przypadku tego konkretnego problemu a także, czy miejsce, jakim jest gabinet szkolny stwarza odpowiednie warunki do pracy nad konkretną sprawą. Te i inne ustalenia dają początek współpracy i nadania kierunku rozwiązywaniu problemów
Uczniom psycholog szkolny jest potrzebny, gdy pojawiają się:
·kłopoty z nauką, koncentracją i przystosowaniem do życia szkolnego,
·kłótnie i nieporozumienia,
·smutki, smuteczki i inne problemy,
·konflikty w grupie i między kolegami,
·dokuczanie, odrzucenie, przemoc fizyczna lub psychiczna, mobbing rówieśniczy, wykluczenie,
·miłość, zazdrość i inne skomplikowane uczucia,
·różne pytania i wątpliwości: czy to jest słuszne?, jak postąpić?, zapytać?, pokonać lęk czy nieśmiałość, co zrobić?,
·konflikty z dorosłymi,
·kłamstwo, nieuczciwość, niesprawiedliwość i inne dylematy moralne,
·uczucia z którymi sobie trudno poradzić,
·lęk, wstyd, poczucie zagrożenia, bezradność, niepokój o siebie i o innych,
·złe traktowanie, wyszydzanie, wyśmiewanie, poniżanie, niedocenianie i inne,
·problemy rodzinne – przemoc domowa, wykorzystywanie seksualne, złe traktowanie, zaniedbanie, porzucenie, rozwód, wyjazd rodziców za granicę, uzależnienia, choroba przewlekła, choroba umysłowa,
·objawy fizycznego i psychicznego wyczerpania, osłabienie, senność, lęki, zaburzenia jedzenia,
·nagłe zmiany zachowania, ubierania się, ślady pobicia, zadrapań, bóle głowy, bóle brzucha,
·labilność nastroju, złość, zachowania agresywne, lękowe, niepokój i wiele innych.
Uczniowie przychodzą też do psychologa, żeby się zwierzyć, naradzić, wymyślić wspólnie rozwiązanie, opowiedzieć o trudnych zdarzeniach i przeżyciach, odreagować napięcie, wyzłościć się, uspokoić. Czasem – by poprosić o pomoc, poradę, rozwiać wątpliwości albo żeby popłakać. Również po to, by się pochwalić, powiedzieć, że sobie poradzili, zrobili coś, co było dla nich trudne, że są z siebie dumni, ponieważ udało im się.
Rodzicom psycholog szkolny jest potrzebny, gdy:
·trzeba zdiagnozować problemy i trudności dziecka,
·należy stworzyć odpowiednie lub specjalne warunki do nauki, rozwoju zdolności i zainteresowań dziecka,
·trzeba poinformować szkołę o problemach dziecka i jego rodziny,
·dziecko ma trudności adaptacyjne i emocjonalne lub problemy z nauką,
·pojawiają się konflikty dziecka z pracownikami szkoły, trudności w relacjach z innymi dziećmi,
·trzeba określić zasoby dziecka, zaakcentować mocne strony, okazać dumę z osiągnięć dziecka, wspólnie świętować sukcesy,
·trzeba przedyskutować jakiś problem, stworzyć plan działania,
·pojawia się chęć „wygadania się”, wyżalenia, uzyskania porady lub wsparcia w trudnych chwilach,
·pojawiają się trudne uczucia w stosunku do dziecka: zniecierpliwienie, niechęć, bezradność, smutek czy złość,
·trzeba omówić nieprawidłowe postawy wychowawcze rodziców: nadmierne ochranianie dziecka, zbyt małe wymagania, wyręczanie go, tendencję do poświęcania się lub nadmierny krytycyzm i wymagania, perfekcjonizm, nierealistyczne oczekiwania, zachowania agresywne, poniżanie, lekceważenie dziecka,
·pojawiają się problemy wychowawcze w okresie dojrzewania lub problemy rodzinne: napięta atmosfera domowa, konflikty małżeńskie, rozwód, wyjazd któregoś z rodziców za granicę w celach zarobkowych, przemoc domowa, uzależnienia, trudności finansowe,
·trzeba wspólnie działać, aby pomóc dziecku w problemach w szkole lub poza nią
Rodzice przychodzący do szkoły są otoczeni szczególną opieką, by mogli w bezpiecznych warunkach zmierzyć się z własnymi problemami i uczuciami, opowiedzieć o swoich kłopotach z dzieckiem, sytuacją osobistą i rodzinną.
Rodzice przychodzą do psychologa zapraszani przez niego albo z własnej woli, zazwyczaj wtedy, gdy pojawia się jakiś problem.
Logopeda mgr Agnieszka Lewicka-Pieciul p.207a
Poniedziałek 8.00 – 14.30
Piątek 8.00 – 14.30
Szkoła Podstawowa nr 34 im. gen. Józefa Zachariasza Bema w Białymstoku ul. Pogodna 12 15 - 354 Białystok tel. (085) 742 41 31; fax. (085) 744 08 59